دلایل ایجاد ترک در نازک کاری های دیوارهای غیر باربر

در هنگام خرید مصالح ساختمانی، به مشخصات فنی بلوک سیمانی دقت کنید!

با بررسی مشخصات فنی انواع بلوک ساختمانی و یک انتخاب صحیح، علاوه بر کاهش هزینه تمام شده دیوارها، ساختمان را از ایجاد هرگونه ترک مصون دارید!

یکی از مهمترین مسائل حال حاضر مهندسین صنعت ساختمان مسئله جلوگیری از ایجاد ترک در ساختمان است.

نوع ترک ها بسته به ضخامت شکاف ، طول و شکل ظاهری شان با یکدیگر متفاوتند و از مهمترین آنها میتوان به ترکهای ناشی از نشست تیغه های ساختمان اشاره کرد . 

اینگونه ترکها که ترکهای گسترشی نامیده میشوند، علی رغم اینکه از نوع ترکهای غیر سازه ای هستند اما به دلیل ظاهر نامطلوبی که در نمای داخل ساختمان ایجاد میکنند از اهمیت بالایی برخوردارند. 

از مهمترین علل ترک در نازک کاری دیوارهای غیر باربر

جمع شدگی و یا انقباض و افت حجمی بلوکهای سبک بتنی است که در دیوارهای غیر باربر ساختمان استفاده شده است.

جمع شدگی و یا انقباض و افت حجمی بلوکهای سبک بتنی چیست و چگونه اتفاق می افتد؟

جمع شدگی و افت بتن عبارت است از تغییر حجم بتن بدون وابستگی به نیرو و عوامل خارجی که از زمان اغاز گیرش بتن شروع و در طول مدت مدت سخت شدن آن ادامه پیدا میکند. این مقوله در اثر از دست رفتن رطوبت داخل بتن در زمان گیرش آن رخ داده و نهایتا سبب کاهش حجم بتن میشود.

برای جلوگیری از جمع شدگی بلوک بتنی چه میتوان کرد ؟

راه های متفاوتی جهت کنترل ضریب جمع شدگی محصولات بتنی وجود دارد که از مهمترین آنها میتوان به سیستم اتوکلاو بتن (پخت در مخزن بخار) اشاره کرد. در این روش دما و بخار آب با استفاده از فشار بخار به محصول بتنی داخل مخزن تزریق شده و این عمل سبب گیرش سریعتر بتن میگردید چراکه گرما و رطوبت با سرعت بیشتری در عمق محصول بتنی نفوذ میکند .

انجام سریعتر و کاملتر هیدراتاسیون c3s چه فوایدی برای محصول بتنی دارد؟

  • مقاومت اولیه زیاد
  • دوام بیشتر بتن در برابر عوامل جوی (مانند یخ زدگی )
  • همچنین کاهش میزان جمع شدگی  آن محصول  که از مهمترین  آنهاست.

 

در استاندارد ٧٧٨٢ که مربوط به بلوک های سبک سیمانی غیر باربر میباشد حداکثر ضریب جمع شدگی برای بلوکهای سبک ٠/٠۶ درصد طول بلوک تعریف شده . این بدین معناست که ضریبی بالاتر از این عدد موجب ایجاد ترک در نازک کاری میگردد.

در بسیاری از بلوکهای سیمانی سبک موجود در بازار به دلیل عدم آگاهی تولید کننده از این مقوله و عمل آوری ناقص محصول بتنی به روش های سنتی ، ضریب جمع شدگی بلوک های تولید شده بیش از حد مجاز بوده و لذا استفاده از این بلوکها  که عموما به بلوکهای متفرقه معروفند سبب ایجاد ترک در نازک کاری شده است که در اکثر موارد این ترکها رونده اند و سال به سال بر میزان آنها افزوده میگردد .

در نتیجه ساده ترین و کم هزینه ترین راه جهت جلوگیری از وقوع این ترکها انتخاب محصول مناسب برای دیوارچینی است که علاوه بر داشتن خواص عایق بودن در برابر حرارت، صوت و رطوبت، دارای ضریب جمع شدگی استاندارد (کمتر از ٠/٠۶ درصد طول بلوک سیمانی) باشد. این آزمایش چند سالی است که در سری آزمایشات اداره استاندارد جهت اخذ علامت استاندارد اجباری و همچنین مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی جهت اخذ گواهینامه فنی از این مرکز گنجانده شده که بهترین منبع جهت تحقیق خریداران، قبل از خرید بلوک سیمانی، میباشند.

یکی از بزرگترین و بروزترین کارخانه ها در زمینه تولید بلوکهای سبک سیمانی، کارخانه لیپر میباشد.

در کارخانه بلوک سبک سیمانی لیپر تمامی بلوک ها بلافاصله پس از تولید توسط رباط جمع کن و لیفتراک به مخزن بخار منتقل شده و سپس انواع بلوک سبک لیپر برای مدت معینی (٢۴ ساعت) تحت دما ، رطوبت و فشار بخار آب مشخصی قرار میگیرند و همین امر سبب انجام گیرش اولیه بلوک سبک با مقاومت زیاد و در نتیجه کاهش ضریب جمع شدگی انواع بلوکهای سبک میگردد به طوری که در نتایج آزمایشات مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهر سازی و همچنین اداره استاندارد ملی ایران در نمونه برداری از خط تولید، ضریب جمع شدگی انواع بلوک های سبک لیپر حدود ٠/٠۴ درصد بوده که مطابق با آیین نامه های مربوطه میباشد. 

ضریب جمع شدگی مناسب بلوک سبک سیمانی لیپر در کنار جذب آب استاندارد آنها (کمتر از ٢٨٨ کیلو گرم بر متر مکعب ) این امکان را به خریداران محترم میدهد که در مرحله نازک کاری آستر گچ و خاک را حذف کرده و مستقیما روی بلوکها را یک گچه کنند بدون آنکه دغدغه نشست دیوار را داشته باشند. در واقع با یک انتخاب صحیح علاوه بر کاهش هزینه تمام شده دیوارها، ساختمان را از ایجاد هرگونه ترکهای گسترشی مصون داشته اند. با بررسی مشخصات فنی بلوک سیمانی سبک لیپر بهترین تصمیم را برای خرید بلوک ساختمانی بگیرید.

جهت دریافت قیمت بلوک سیمانی لیپر تماس بگیرید

{{ reviewsTotal }}{{ options.labels.singularReviewCountLabel }}
{{ reviewsTotal }}{{ options.labels.pluralReviewCountLabel }}
{{ options.labels.newReviewButton }}
{{ userData.canReview.message }}