زمان مطالعه: ۱۸ دقیقه

پرسش های متداول بلوک سبک لیپر

مواد اولیه اصلی تشکیل دهنده بلوک سبک لیپر شامل: سیمان ، دانه صنعتی پرلیت، دانه معدنی اسکوریا و پومیس، الیاف پلی پروپیلن (p.p) ، آب و افزودنی های دیگر می باشد.

بله بلوک سبک لیپر، عایق فوق العاده حرارت با ایجاد اختلاف دمای ۱۸ درجه سانتی گراد، در دو طرف دیوار میباشد.

شرکت بلوک سبک لیپر اقدام به ساخت دیوار کامل با بلوکهای عرض ۱۵cm سه سوراخه در سایت انرژی مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی کرده است که یک سمت داخلی دیوار با پوشش گچ و خاک و سمت بیرونی آن با اندود سیمان پوشانده شده است (مشابه دیوارهایی که در ساختمانها به صورت واقعی ساخته می شود) دیوار ساخته شده با بلوک سبک لیپر، پس از طی زمان مناسب در اتاقک تست، موفق به ایجاد اختلاف دما به میزان ۱۸ درجه در دو طرف دیوار شده است. طبق آزمایش شماره ۱۰۰۹۲-۱۴-۸۹ بخش حرارت مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی که برروی بلوک ضخامت ۱۵cm (دو جداره) لیپر، صورت گرفته است. این بلوک می تواند اختلاف ۱۸ درجه کلوین بین دو سمت خود بوجود بیاورد، این شرکت به جای آزمایش برروی پوکه و مواد اولیه، نمونه بتن و یا نمونه بلوک (که در واقعیت کاربردی ندارد)،  آزمایش عایق حرارت را برروی دیوار ساخته شده از بلوک های سبک لیپر با عرض ۱۵ سانتی متر ۲ جداره در یک قاب کامل همراه با اندود و آستر در دو طرف دیوار انجام داده است. بدیهی است که بلوکها با عرض ۲۰cm (دو جداره) و ۱۴cm (سه جداره)، مقاومت بیشتری نیز در مقابل حرارت خواهند داشت.

بله، بلوک سبک لیپر، عایق فوق العاده صوتی میباشد.

بلوک سبک لیپر، اقدام به ساخت دیوار کامل با بلوکهای عرض ۱۵cmسه سوراخه در سایت بخش آکوستیک مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی کرده است (مشابه دیوارهای واقعی که در ساختمانها به ساخته می شود.) و این دیوار پس از طی زمان مناسب در اتاقک تست، موفق به ایجاد ۵۰ دسی بل افت صوتی در دو طرف دیوار شده است. طبق آزمایش شماره ۵/۱۴۸/۱ اتاق آکوستیک مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی که برروی بلوک ضخامت ۱۵cm (دو جداره) صورت گرفته، این بلوک میتواند ۵۰db (دسی بل) افت صوتی ایجاد کند که در مقایسه با نمونه های مشابه، بی رقیب است و بدیهی است که بلوک های عرض ۲۰cm (دو جداره) و ۱۴cm (سه جداره)، مقاومت بیشتری در مقابل صدا خواهند داشت.

بله طبق آزمایش شماره ۲۲۳۵۷-۴۰-۹۴ بخش مهندسی آتش مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی که برروی بلوک ضخامت ۱۵cm (دو جداره) انجام شده، یک دیوار غیر باربر از جنس بلوک سیمانی (لیپر)، در کوره مقاومت در برابر آتش مقیاس متوسط (کوره یک متر مربع) آزمایش شد. تحت شرایط مشخص آزمون، که در گزارش به تفصیل بیان شده است، آزمونه تا دقیقه ۱۸۰ (پایان آزمون) و تا دمای ۱۲۰۰ درجه سانتی گراد، معیارهای یکپارچگی و نارسانایی را برآورده کرد.

طبق آزمایش اداره استاندارد، جذب آب بلوک سبک لیپر ۲۱۲Kg/m۳ می باشد که بر اساس معیار های این استاندارد، حداکثر جذب آب برای بلوک های سبک این رده، باید ۲۸۸ Kg/m۳ باشد. اگر محصولی جذب آبی بیش از این مقدار داشته باشد به علت جذبِ آبِ گچ و خاک و یا گچ، باعث ایجاد ترک روی آستر نازک کاری خواهد شد. همچنین جذب آب کمتر نیز باعث عدم چسبندگی این محصولات با انواع ملات و چسبهای کاشی و سنگ می شود.

اکثر بلوکهای دارای گواهینامه فنی و استاندارد ملی در یک رنج قیمتی هستند. در انواع بلوک لیپر، از مواد اولیه گران و مرغوب شامل پوکه صنعتی پرلیت (هشتمین ماده عایق دنیا) ، الیاف پلی پروپیلن (الیاف p.p)، دو نوع از با کیفیت ترین پوکه های معدنی (پوکه پومیس و اسکوریا) استفاده میشود. همچنین تولید بلوک با دستگاه تمام اتوماتیک و پرس چند ده تنی باعث افزایش تراکم و درنتیجه افزایش مصرف مواد اولیه در هر بلوک می شود. علاوه بر موارد فوق، استفاده از کوره های بخار (کیورینگ) برای عمل آوری بلوکهای سیمانی سبک که باعث افزایش کیفیت و بهبود خواص فیزیکی بلوکهای سبک لیپر میشود همچنین تعمیر و نگهداری سیستم های اتوماتیک و دستگاههای خط تولید به منظور داشتن دقت در تولید محصول باکیفیت، باعث بالارفتن هزینه های تولید و قیمت تمام شده بلوک سیمانی سبک میشودعلاوه بر این موارد هزینه های دیگری جهت نظارت بر محصولات تولیدی به طور مستمر و راه‌اندازی آزمایشگاههای  کنترل کیفیت و تست و کنترل دایمی محصولات خط تولید به منظور تولید محصول استاندارد و با کیفیت مطابق با الزامات گواهینامه فنی مرکز تحقیقات و استاندار ملی ایران انجام می‌گیرد که تمامی این موارد باعث بالا رفتن قیمت تمام شده بلوک های با کیفیت می گردد.

بله، به طور واضح در استاندارد ملی ایران در قسمت ویژگی ها (شماره ۶) بند ۶-۱ توصیه به وجود کام و زبانه برای ایجاد اتصال بهتر کرده است.

استاندارد ملی ایران مطابق بند ۶-۱ صفحه ۴ توصیه به داشتن فاق و زبانه برای داشتن اتصال بهتر می کند از مزایای دیگر آن میتوان به :

 ۱. افزایش سرعت اجرای دیوار

۲.  سهولت در شاقول چیدن دیوار

۳. یکپارچگی بیشتر و مقاومت بیشتر در برابر زلزله

۴. جلوگیری از ایجاد پل حرارتی عمودی که در بلوک های بدون نر و مادگی توسط ملات معمولی بین ۲ بلوک بوجود می آید

اشاره کرد.

بدین منظور در هر سال هفت مرتبه ( سه مرتبه مرکز تحقیقات/ چهار مرتبه اداره استاندارد) کارخانه بلوک لیپر توسط کارشناسان مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی و کارشناسان سازمان استاندارد ایران بدون اطلاع قبلی مورد بازدید قرار می گیرد و به صورت رندوم نمونه برداری می گردد که پس از تست و آزمایش برروی نمونه ها در آزمایشگاه های مرکز تحقیقات راه مسکن و اداره استاندارد مطابقت آن با استاندارد ملی ۷۷۸۲ ایران مورد تأیید قرار می گیرند.

 

خیر در بلوک لیپر، به هیچ وجه پوکه لیکا و شن و ماسه استفاده نمی شود. پوکه صنعتی استفاده شده در بلوک لیپر، پرلیت می باشد که هشتمین ماده عایق دنیا می باشد.

بله، بلوک سبک لیپر مطابق مبحث ۳ (حفاظت ساختمان در برابر حریق) مقررات ملی ساختمان، معیارهای یکپارچگی و نارسانایی را در طول مدت زمان آزمایش تا دمای ۱۲۰۰ درجه سانتی گراد به مدت ۳ ساعت برآورده کرده است.

کلیه دستگاه های موجود در آزمایشگاه کنترل کیفیت شرکت بلوک سبک لیپر سالانه توسط اداره استاندارد بازرسی و کالیبره می شوند.

آزمایشگاه کنترل کیفیت شامل دستگاه های ذیل می باشد:

جک تعیین مقاومت بتن / کمپراتور تعیین جمع شدگی خطی / انکوباتور یخچالدار / کولیس دیجیتال / ترازوی ارشمیدس / آون / مخزن آب / پلیت بارگذاری بتن / ساعت عقربه ای و ....

که به طور مداوم (سالانه ۴ مرتبه)مطابقت آزمایشات جذب آب بلوک، جمع شدگی بلوک، ابعاد، مقاومت فشاری و ... با استاندارد ملی ۷۷۸۲ مورد آزمایش و بررسی قرار میگیرد.

یکی از مواد تشکیل دهنده بلوک لیپر الیاف پلی پروپیلن (p.p) است که در بازار به الیاف نسوز نیز شهرت دارد. این الیاف تأثیر بسیار مثبت و قابل توجهی برروی مقاومت فشاری، خمشی و علی الخصوص کششی بلوک داشته و امکان شیار پذیری برروی آن را (قبل از اعمال هر گونه آستر نازک کاری) بدون وجود پرت و یا تخریب دیوار فراهم میسازد. این الیاف باعث میشود که بنّا، در حین اجرا در صورتی که دسترسی به فرز نداشته باشد، بتواند با ضربه تیشه، بلوک لیپر را بدون خرد شدن به ۲ یا ۳ قسمت تقسیم کند.

همچنین وجود این الیاف، میزان جمع شدگی بلوک را تا حد زیادی کاهش می دهد که نتیجه آن کاهش چشمگیر ترکهای مویی روی دیوار تمام شده است.

برخلاف روش سنتی تولید بلوک، که برروی زمین با دستگاههای دستی و بدون پرس هیدرولیک تولید می شوند و روزها آبیاری می شوند تا به مقاومت خود برسند، بلوک لیپر با دستگاههای تمام اتوماتیک برروی پالت فلزی تولید شده و عمل پر کردن قالب، همراه با ۴ ویبره عمودی و همزمان با پرس ۳۰۰ تنی انجام می شود و همچنین پس از تولید، مستقیماً به کوره بخار(کیورینگ)، انتقال می یابند و به مدت ۱۲ ساعت، در کوره بخار پخته میشوند و مقاومت حداکثری ۲۸ روزه بتن را ظرف ۱۲ ساعت بدست می آورند. این سیستم تولید، باعث شده تا در زمستان سرد یا تابستان گرم، هیچگونه تفاوتی در مقاومت بلوک ایجاد نشود، لذا میتوان گفت بلوک لیپر فاقد پرتی و یا دارای حداقل پرتی (کمتر از %۱) می باشد.

اگر لبه های تیز بلوک و یا تکه ای از بلوک را در زیر نور قرار دهیم پرز های ریزی در سطح آنها قابل مشاهده می باشد که این پرزها همان الیاف به کار رفته در تهیه بلوک می باشند.

در مجموع ۲ نوع  بلوک سبک در بازار موجود می باشد:

بلوک سبک بتن گازی (بلوک Aac , clc و بلوک هبلکس)

بلوک بتن سبکدانه (بلوک سبک لیپر)

مزایای بلوک سبک لیپر نسبت به بلوک هبلکس:

 - جذب آب بلوکهای سبکدانه ماننده بلوک سبک لیپر مناسبتر از بلوک های بتن گازی ماننده بلوک هبلکس بوده، به این صورت که بلوک های سبک بتن گازی به دلیل دارا بودن ذات تشنگی بلوک قبل از اجرا نیاز به زنجاب شدن کامل (غوطه وری به مدت حداقل ۲ ساعت) می باشد که در بلوک های لیپر نیاز به این عمل نیست. در نتیجه در انواع بلوک های لیپر ترک ناشی از خشک شدن آب پلاستر دیده نمی شود.

- بلوک سبک لیپر بر خلاف بلوک های بتن گازی ماننده بلوک هبلکس، نیاز به چسب مخصوص نداشته و با هر ملات ماسه سیمان قابل اجرا هستند.

- به علت هم جنس بودن ملات و دیوار ساخته شده با انواع بلوک سیمانی سبک لیپر ترک های حاصل از اختلاف ضریب انبساط بین ملات و دیوار که به آن شیرینکیج گفته می شود دیده نمی شود

- همچنین به دلیل خلل و فرج بلوک های سبک لیپر چسبندگی لایه آستر نازک کاری بیشتر و همچنین سیمان کاری نما برای اجرای نمای سنگ مناسب تر می باشد.

در ساختمانی که بلوک سبک لیپر استفاده شده باشد، اگر در بیرون از ساختمان آلودگی صوتی ایجاد شده برای مثال ۷۰Db (سر و صدای خودروها در یک خیابان شلوغ و پر ترافیک) باشد، در داخل ساختمان عایق شده با بلوک لیپر مقدار صوت موجود در فضا ۲۰Db (صدای برگ درختان در نسیم یا یک خانه کاملا ساکت)، خواهد بود.

شدت صوت مبنا یا آستانه شنوایی : ۰ دسی بل

صدای تنفس عادی : ۱۰ دسی بل

برگ درختان در نسیم یا یک خانه ساکت : ۲۰ دسی بل

صحبت کردن در فاصله یک متری : ۴۰ دسی بل

زنگ تلفن – ماشین ظرفشویی – همهمه فروشگاه : ۶۰ دسی بل

سر و صدای خودرو ها در خیابان شلوغ و پر ترافیک : ۷۰ دسی بل

سیستم تهویه هوا : ۷۵ دسی بل

جارو برقی – سشوار – ساعت زنگدار – خیابان شلوغ : ۸۰  دسی بل

چمن زن – تردد کامیون – مترو : ۹۰ دسی بل

ارکستر بزرگ : ۹۸ دسی بل

بوق خودرو – فریاد کشیدن – دریل بادی – اره برقی – واکمن با حداکثر بلندی صدا – صدای برخاستن هواپیمای جت از فاصله ۳۰۰ متری : ۱۰۰دسی بل

آستانه دردناکی – استریوی خودرو – موسیقی راک از فاصله ۲ متری : ۱۲۰ دسی بل

برخاستن هواپیمای جت از فاصله ۱۰۰ متری – مته حفاری – مسلسل : ۱۳۰ دسی بل

شلیک گلوله – آژیر خطر – غرش هواپیمای جت در حین بلند شدن : ۱۴۰ دسی بل

برخاستن هواپیمای جت از فاصله ۲۵ متری – اوج موسیقی : ۱۵۰ دسی بل

پاره شدن پرده گوش – محل پرتاب راکت فضایی در موقع بلند شدن : ۱۶۰-۱۸۰ دسی بل

نکته:آستانه درد گوش در ۱۲۰-۱۳۰ دسی بل می باشد، اما آسیب به اعصاب شنوایی از ۸۵ دسی بل آغاز میگردد.

نکته: سر و صدای فراتر از ۸۰ دسی بل به طور بالقوه خطرناک می باشند. بنابراین چمن زن ها، کنسرت های راک، شلیک گلوله، ترقه ها، هدست ها و هدفن ها، موتورسیکلت ها، تراکتورها، همزن ها و مخلوط کن ها، غذا سازها و اسباب بازی های پر سر و صدا، همگی بیش از ۹۰ دسی بل سر و صدا تولید می کنند و برای سلامت شنوایی مضر می باشند.

نام این محصول پلی پروپیلن (p.p) و فرمول شیمیایی آن –[CH۲-CH(CH۳)]n– می باشد. پلی پروپیلن یکی از پرمصرف ترین و اساسی ترین پلیمر های مورد استفاده در دنیا و بزرگ ترین مصرف کننده پروپیلن می باشد.

الیاف پلی پروپیلن دارای ویژگی فشاری خوبی است که ناشی از سختی و سفتی پایین آن است و به آن اجازه می دهد که بعد از اعمال فشار به حالت اولیه خود برگردد و به طور گسترده ای در صنعت هواپیمایی و وسایل کنترل رادیویی به کار می رود که این ویژگی ناشی از قدرت جذب فشار است.

خیر، در بلوک لیپر به هیچ وجه شن و ماسه استفاده نمی شود. مواد تشکیل دهنده بلوک لیپر : سیمان، دانه صنعتی (پرلیت)، اسکوریا، پومیس و الیاف پلی پروپیلن، آب و افزودنی های دیگر می باشد.

نتایج:

استفاده از الیاف پلی پروپیلن ۱۲ میلیمتری با درصد وزنی ۰.۳۵ در بتن سبکدانه باعث افزایش حدود ۱۸ درصدی در مقاومت فشاری ۲۸ روزه بتن شده است.

استفاده از این الیاف با درصد وزنی ۰.۳۵ برای هر دو طول الیاف ۱۲ و ۶ میلیمتری به ترتیب باعث افزایش ۱۵ و ۱۳ درصدی در مقاومت خمشیبتن گردیده است.

به کارگیری الیاف ۶ میلیمتری با درصد وزنی ۰.۳۵ سبب افزایش ۳۴درصدی در مقاومت کششی برزیلی نمونه ها شده است.

میزان جمع شدگی بتن سبکدانه حاوی الیاف پلی پروپیلن نیز مورد بررسی قرار گرفت و مشخص گردید با بکارگیری الیاف با طول ۶ میلیمتری با درصد وزنی ۰.۳۵ و با در نظر گرفتن میزان روانی و کارائی مناسب بتن تهیه شده بهترین نتیجه حاصل گشته و میزان جمع شدگی بتن سبکدانه را تا حدود ۲۷ درصد در سنین ۲۸ روزه نسبت به نمونه شاهد کاهش می دهد.

افزودن مواد پوزولانی به بتن سبکدانه همراه با الیاف پلی پروپیلن نیز سبب تقویت خواص مقاومتی بتن سبکدانه و باعث بهبود در عملکرد کارائی الیاف در ساختار ماتریس بتن می گردد.

استفاده از الیاف پلی پروپیلن در طرح اختلاط بتن، به طور قابل ملاحظه ای ترک های مویی ناشی از جمع شدگی را کاهش می دهد.

الیاف پلی پروپیلن در محیط های قلیایی ماتریس های سیمانی، عملکرد و دوام بهتری نسبت به سایر الیاف پلیمری دارا می باشد.

پرلیت منبسط که به اختصار پرلیت گفته می شود هشتمین ماده (عایق) دانه ای سبک در دنیا است که معمولا از سنگ طبیعی آتشفشانی منبسط شده در اثر حرارت ساخته می شود تا تشکیل ساختار سلولی دهد. پرلیت نوعی سنگ سیلیکونی حاصل از گدازه آتشفشان است که طی سوابق به دست آمده از قرن سوم پیش از میلاد شناخته شده و با توجه به ویژگی های منحصر به فرد خود در سال ۱۹۴۰ در آمریکا و در سال ۱۹۴۶ در اروپا مورد بهره برداری قرار گرفته است.

امروزه پرلیت در صنایع مختلف از جمله : ساختمان – نفت – پتروشیمی – نساجی – فیلتراسیون – نظامی – کشاورزی و ... کاربرد های فراوانی دارد.

سنگ پرلیت را نخست خرد و سپس دانه بندی می نمایند. پرلیت دانه بندی شده ابتدا به بخش پیش گرم و از آنجا به داخل کوره هدایت می گردد. دمای داخل کوره میان ۱۰۰ تا ۷۰۰ درجه سانتیگراد و بر پایه ترکیب شیمیایی و میزان آب موجود در پرلیت تنظیم می شود. پرلیت در داخل کوره منبسط و به کمک جریان هوا به طرف بالا رسانده می شود. مواد زاید به طرف پایین کوره سقوط می کنند.

صنعت ساختمان مصرف کننده عمده پرلیت بوده و خواهد بود. حدود ۶۵ تا ۷۰ درصد از تولید پرلیت در این صنعت مورد استفاده قرار می گیرد. به طور کلی پرلیت در بخش های ساختمانی به عنوان قلوه سنگ در تولید بتن، در تهیه ملات، پلاستر، به عنوان عایق نامتراکم در بین دیوارهای بنایی و آجری، به عنوان بخشی از صفحات و پانل های آماده و به عنوان پرکننده و بافت دهنده در رنگ ها بکار می رود.

مهمترین مصرف پرلیت در ساختمان به عنوان قلوه یا مصالح سنگی در تولید بتن سبک است که برای سقف، کف، دیوارهای جدا کننده و قطعات سبک وزن ساختمانی بکار می رود. بیشترین مورد استفاده از پرلیت به عنوان بتن عایق سقف ساختمانهای مختلف از قبیل بیمارستانها، ساختمانهای اداری، فروشگاه ها، انبار ها و ساختمانهای تولیدی است. بتن پرلیتی خاصیت عایق دما (سرما و گرما) و مقاومت در برابر آتش را یک جا در خود دارد.

یکی از مهمترین خواص پرلیت هدایت حرارتی بسیار کم آن است که در کارهای ساختمانی و به خصوص مهندسی سرد خانه ها موارد استفاده فراوانی به وجود آورده است.

ضریب هدایت حرارتی پرلیت منبسط شده بسته به وزن مخصوص آن متفاوت و عموماً پایین است عایق کاری با این ماده در حرارت های پایینتر از۹۵۰°c معمول است. هدایت حرارتی آن بین ۰.۲۸-۰.۸ متغیر می باشد.

غیر قابل اشتعال بودن از مزیت های دیگر پرلیت است.

۱. وزن کم:وزن مخصوص پرلیت ۱۰۰ Kg/m۳ است که در صورت استفاده در مصالح ساختمانی باعث کاهش وزن ساختمان شده و هزینه های ساخت و ساز کاهش می یابد.

۲. کاهش ریسک:از آنجایی که نیروی زلزله وارد بر سازه رابطه مستقیم با وزن سازه دارد با استفاده از مصالح سبک پرلیتی نیروی موثر زلزله کاهش یافته و به دلیل وزن سبک آوار تلفات جانی نیز به میزان چشمگیری کاهش می یابد.

۳. عایق حرارتی و صوتی: مصالح سبک پرلیتی به دلیل ساختار سلولی خاص خود قابلیت عایقی تا ۲۰ برابر بتن معمولی را دارند. بنا بر آزمایشات انجام شده ۱cm اندود پرلیتی از نظر انتقال حرارت با ضخامت ۸-۱۰cm دیوار آجری و ضخامت ۱۸cm دیوار بتنی و ضخامت ۲۰cm دیوار سنگی برابری میکند (پرلیت از -۲۹۶°c تا ۱۰۹۶°c دارای خاصیت عایقی می باشد.) که این خاصیت باعث صرفه جویی در مصرف انرژی و از طرفی کاهش هزینه های تأسیسات ساختمان می گردد، همچنین مصالح پرلیتی تا ۸ برابر مصالح بتنی دارای خواص جذب صدا می باشد، بدین معنی که پرلیت به دلیل داشتن شکل مولکولی انگلیسی دارای خاصیت جذبی صوت بالایی تا حدود ۱۶۰db می باشد که این خصوصیات در دیوارهای پرلیتی نیز مشهود می باشد و یکی از بهترین دلایل برای استفاده از این دیوارها در هتل ها و مدارس و مکانهای امنیتی می باشد.

۴. صرفه جویی اقتصادی:با توجه به سبکی و راحتی نصب بلوک های پرلیتی سرعت اجرا تا ۳ برابر افزایش می یابد. وزن سبک قطعه، جابجایی آن را تسهیل می بخشد، ساختمان سازی را تسریع می کند و از قیمت اجرا، حمل و نیز تعداد کارگر و مصالح مصرفی می کاهد. همچنین با توجه به روند افزایش قیمت انرژی، عایق بودن بلوک پرلیتی در برابر سرما و گرما علاوه بر صرفه جویی در تجهیز تأسیسات در سطح حرارتی و برودتی، موجب کاهش قابل ملاحظه ای مصرف انرژی خواهد شد.

۵. ضد اشتعال: بتن پرلیتی، نسوز است و تا ۴ ساعت در برابر تست های آتش انجام شده دوام می آورد. بنابراین برای سقف و کف ضد حریق ایده آل می باشد، همچنین برای دیواره های نازک بتنی پانل های پیش ساخته و سازه های بلوکی عایق و مقاوم در برابر اشتعال مناسب می باشد.

۶. ابزار پذیری و میخ خوری: بتن پرلیتی به دلیل ساختار متخلخل دارای قابلیت های ابزار پذیری و نگهداری میخ وارد شده می باشد.

۷. ریزش کم: بلوک های پرلیتی نسبت به بلوک های سفالی ریزش کمتری دارد.

۸. شات کریت: ملات پرلیتی قابلیت پاشش به انواع سطوح را دارا می باشد.

۹. نازک کاری: برای سطح بتن پرلیتی می توان از انواع پوشش مانند: رنگ، گچ، رولکس، کاغذ دیواری و ... استفاده کرد.

۱۰. فساد ناپذیری: پرلیت در مقابل ترکیبات اسیدی و قلیایی مقاوم بوده و PH نزدیک ۵.۶ دارد.

۱۱. مقاومت: بلوک های پرلیتی دارای مقاومت ۸۴ Kg/cm۲ بوده و نیز پایین بودن مدول کشسان این بلوک ها باعث افزایش پریود نوسانی ساختمان و کاهش نیروی زلزله وارد بر ساختمان می گردد.

گدازه های آتشفشان است که پس از رسیدن به سطح زمین سرد شده و به صورت دانه های ریز و درشت متخلخل تشکیل گردیده و اصطلاح علمی آن پومیس یا اسکوریا می باشد. از مهمترین ویژگی این محصول استحکام بسیار بالا در ترکیب با سیمان و وزن بسیار سبک که دارای قابلیت بالای نگهداری آب می باشد موجب مقاومت بتن ساخته شده می شود و اغلب جهت شیب بندی ساختمان مورد استفاده قرار می گیرد.

در ایران دو جنس از پوکه معدنی وجود دارد که بیشترین استفاده را دارد: ۱.اسکوریا ۲.پومیس

پوکه معدنی قروه (کردستان) از جنس سنگ پا (سیاه خاکستری سبز قهوه ای)

پوکه معدنی بستان آباد (تبریز) 

پوکه دماوند هم بین این دو پوکه است (به رنگ کرم)، که تمامی ویژگی های مثبت هر دو نوع پوکه بالا را دارا می باشد.

در هر دو نوع انواع دانه بندی و انواع وزن سبک و سنگین وجود دارد.مهمترین تفاوت آنها در استحکام آنها است.

پوکه قروه دارای مقاومت بالاتری نسبت به پوکه تبریز می باشد. پوکه تبریز به دلیل داشتن کمی آهک، بتن آن مقاومت کمتری دارد.

اسکوریا: این نوع از پوکه معدنی در نواری از آذربایجان تا کردستان وجود دارد که معادن قروه از مهمترین مخازن این پوکه معدنی می باشد و بیشتر عزیزان در داخل کشور اسکوریا را با نام قروه می شناسند.

پومیس: این نوع از پوکه معدنی در اغلب مناطق البرز خصوصاً البرز مرکزی و بستان آباد تبریز قابل استخراج می باشد.

لیکا یا سبک دانه صنعتی از پوسته سرامیکی سبک و هسته ای کندو شکل تشکیل شده که از حرارت دادن گل رس در دمای ۱۱۰۰ تا ۱۲۰۰ درجه سانتیگراد در یک کوره ی چرخان، تولید می شود. گلوله های مدور لیکا هنگام خروج از کوره گردان، در اندازه های حدود ۰ تا ۳۲ میلیمتری با چگالی بالک تقریبی ۳۵۰ Kg/m۳ هستند. بنابر مورد استفاده ی لیکا، آن را در اندازه های مختلف تولید می کنند.

واژه لیکا از عبارت Light Expanded Clay Aggregate به معنی دانه رس سبک منبسط شده گرفته شده است. دانه های لیکا از انبساط خاک رس در کوره های گردان با حرارتی حدود ۱۲۰۰ درجه سانتیگراد بدست می آیند. دانه های لیکا دارای شکل تقریباً گرد و سطح زبر و نا هموار اند. رویه میکروسکوپی خارجی دانه های لیکا دارای خلل و فرج ریز و قهوه ای رنگ و بخش داخلی دانه های لیکا دارای بافت سلولی سیاه رنگ می باشد.

به علت جذب آب و جمع شدگی مناسب و استاندارد بلوک های لیپر امکان ترک خوردن ناشی از استفاده از بلوک در دیوارهایی که تماماً با بلوک سبک لیپر ساخته شده باشند بسیار بعید است.

بله، بدون هیچ مشکلی قابل اجرا می باشد. تعدادی از پروژه هایی با نمای اکسپوز که با بلوک لیپر کار شده اند در صفحه پروژه های کار شده و مشخصات فنی بلوک لیپر در آلبوم عکسها قابل مشاهده می باشد.

به علت اینکه کلیه تولیدات بلوک سبک لیپر مطابق استاندارد ۷۷۸۲ ملی ایران تولید می شود و دارای مقاومت فشاری و جذب آب استاندارد است و همچنین بلوک ها دارای خلل و فرج مناسب برای گیرش سیمان و گچ است، هیچ گونه مشکلی در رابطه با استفاده از سنگ نما برروی بلوک های لیپر وجود ندارد.

بله، به دلیل اینکه نوع پوکه صنعتی استفاده شده در بلوک سبک لیپر، عایق بسیار مناسبی در برابر رطوبت بوده و همچنین به دلیل وزن مناسب و دارا بودن کام و زبانه در قالب بلوک لیپر هزینه دیوارچینی مناسبتری نسبت بلوک های سنگین دارد.

به دلیل وجود الیاف پلی پروپیلن در کلیه محصولات بلوک سبک لیپر و همچنین به دلیل تولید بلوک های سبک لیپر با دستگاههای تمام اتوماتیک و پرس چند ده تنی و فناوری عمل آوری بلوک ها به وسیله کیورینگ (اتاق بخار)، این محصولات دارای مقاومت بسیار بالایی بوده و تنها در اثر ضربه پتک احتمال ترک و یا شکستگی وجود خواهد داشت.

از آنجایی که بلوک سبک لیپر همگی دارای کام و زبانه (نر و مادگی) حجیم می باشند هنگامی که در یک دهنه کار می شود (در صورت اجرای وال پست ها به صورت صحیح) در هنگام زلزله به دلیل قفل شدن بلوک ها در یک دیگر به صورت یک دیوار یک پارچه عمل می کند و از آوار شدن دیوار بر سر ساکنین جلوگیری به عمل می آید.

به دلیل اینکه بلوک های لیپر عایق بسیار مناسبی در مقابل برودت و حرارت بوده و همچنین به دلیل مقاومت فشاری بالا و طراحی کام و زبانه در قالب این بلوک ها که باعث ایستایی مناسب در دیوار چیده شده با بلوک لیپر می شود، مناسب برای ساخت سوله می باشند. از رزومه این شرکت در ساخت سوله می توان به کارخانه کوکا کولا تهران، نوشاب و چند کارخانه تولید آرد و همچنین چند پروژه مرغ داری اشاره کرد.

تمام بلوک های سبک لیپر دارای مقاومت حرارتی بالا (عایق گرما و سرما) طبق آزمایشات مرکز تحقیقات می باشد. گزینه های مناسب برای دیوار خارجی ویلا بلوک لیپر با عرض ۱۴ سانتی متر سه جداره ( SLP۱۴) و یا بلوک لیپر با عرض ۱۵ دو جداره می باشد و یا بلوک با عرض ۲۰ دو جداره می باشند. همچنین ظرفیت هر تریلی ۲۰ پالت می باشد.

کلیه محصولات لیپر دارای تأییدیه مقاومت در برابر آتش به مدت ۳ ساعت در دمای ۱۲۰۰ درجه سانتی گراد و همچنین عایق صوت (مبحث ۱۸) مطابق با آزمایشات مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی ۵۰ دسی بل می باشد همچنین این شرکت به جای آزمایش برروی پوکه و مواد اولیه و یا نمونه بتن، آزمایش عایق حرارت را (مبحث ۱۹) برروی دیوار ساخته شده از بلوک های سبک لیپر انجام داده است و نتیجه آن اختلاف دمای ۱۸ درجه سانتی گراد در دو طرف دیوار به دست آمده است. کلیه مدارک و مستندات را می توانید در قسمت نتایج بی نظیر آزمایشات در همین وبسایت مشاهده فرمایید.

با توجه به این که در شناسنامه فنی و ملکی ساختمان الزامات لازم برای صدور عایق صوت دیوار جداکننده بین واحدها باید حداقل ۵۰ دسیبل باشد و بلوک لیپر ۱۵ دو جداره تنها بلوکی می باشد که با دو جداره (سه حفره) موفق به دریافت ۵۰ دسیبل افت صوتی در سایت آکوستیک مرکز تحقیقات و مسکن گردیده است ازین پس می توانید به جای استفاده از بلوک سه جداره و چهار جداره، از بلوک دوجداره لیپر با وزن کمتر و قیمت مناسب تر استفاده کنید.

تعداد بلوک مورد نیاز برای هر متر مربع دیوار با احتساب ملات بین رج ها برای کلیه بلوک ها بجز بلوک SLP14، ۱۱ عدد و برای بلوک SLP14، ۹ عدد محاسبه میگردد، ( بدون احتساب ملات بین رج ها برای کلیه بلوک ها ۱۲.۵ عدد و برای بلوک SLP14، ۱۰ عدد محاسبه شود.) برای مثال اگر ۲۰۰ متر مربع متراژ دیوار باشد، برای کلیه بلوک های سبک لیپر به جز بلوک SLP14، ۲۲۰۰= ۱۱ x ۲۰۰ و برای بلوک SLP14 سه جداره  ۱۸۰۰= ۹ x ۲۰۰  عدد محاسبه می گردد.

نکته: اگر برای مثال متراژ زیر بنا ۲۰۰۰ متر مربع باشد باید معمولاً مساحت زیر بنا در عدد ۲ ضرب شود تا مساحت حدودی دیوار بدست آید. که محاسبه متراژ دیوار  به شکل ۴۰۰۰= ۲ x ۲۰۰۰  می شود و تعداد بلوک لازم برای دیوار برای کلیه بلوک ها ۴۴۰۰۰ = ۱۱ x ۴۰۰۰ و برای بلوک SLP14 سه جداره ۳۶۰۰۰ = ۹ x ۴۰۰۰ عدد می باشد. معمولا برای سرویسهای بهداشتی از بلوک LP7 و یا LP10 و برای دیوارهای داخلی LP10 و یا SLP10 و برای دیوار های خارجی، نما و یا بین دو واحد از بلوک های LP15 ، SLP14 و یا LP20 استفاده می شود.

با توجه به دمای بالای هوا در بخش اعظم ماه های سال در استان خوزستان و سایر استانهای جنوبی کشور، بلوکSLP14 لیپر، گزینه بسیار مناسبی برای اجرا در دیوار های محیطی ساختمان می باشد. زیرا این بلوک قوی ترین عایق حرارت در ایران بوده و می تواند الزامات بحث ۱۹ را به بهترین نحو رعایت کند.

برای ساخت و ساز در ایران بلوک سیمانی بدون نیاز به ملات تولید نمی شود.

بلوک های فوق سبک در وزن چگالی مقاومت فشاری و مواد تشکیل دهنده با بلوک های سبک متفاوت می باشد سابقاً این شرکت در سالهای ۹۱ و ۹۲ بلوکهای فوق سبک را به صورت انحصاری در کشور تولید میکرد اما به علت گرانی مواد اولیه درحال حاضر فقط به صورت سفارشی تولید می کند.

در بلوک های ساختمانی شرکت های مختلف مواد تشکیل دهنده متفاوتی استفاده می شود. از گذشته تا کنون مواد تشکیل دهنده بلوک ها در ایران شامل انواع سیمان، انواع پوکه معدنی قروه، پوکه معدنی تبریز، پوکه معدنی دماوند با نام‌های پومیس ، اسکوریا، کرپ و انواع پوکه صنعتی مانند پرلیت و یا دانه لیکا و همچنین سنگدانه های طبیعی مانند شن و ماسه استفاده شده است . شرکت انواع بلوک سیمانی سبک لیپر در سال ۱۳۸۸ شروع به استفاده از دانه صنعتی پرلیت برای عایق کردن و سبک کردن بلوک ها کرد، پس از سالها تجربه و تحقیق شرکت بلوک سبک لیپر به عنوان پیشرو در تولید محصولات سبک بتنی با ترکیب مواد جدید و انواع پوکه های معدنی و صنعتی افزودن موادی مانند الیاف پروپیلن و میکروسیلیکا موفق به تولید نسل جدیدی از بلوک های سبک عایق گردید.

برای دریافت اطلاعات بیشتر می توانید به قسمت مشخصات فنی بلوک لیپر مراجعه فرمایید.

بله هر دو بلوک یکی هستند.

بستگی به نوع شهر و نوع ماشینی که بارگیری انواع بلوک های سبک سیمانی با آن انجام می‌گیرد متفاوت است بلوک های ساختمانی که شرکت لیپر توسط خاور، تک، جفت، تریلی کفی، تریلی لبه دار ،  ترانزیت در دو نوع فله و بسته بندی شده به تمام شهرهای ایران ارسال می گردد.

برای دیوارهای داخلی و خارجی ساختمان می توان از انواع بلوک سبک لیپر با ضخامت های مختلف استفاده کرد معمولاً برای دیوارهای خارجی بلوک سبک ها با عرض ۱۵ سانتی متر و یا بیشتر استفاده می گردد و برای دیوارهای داخلی بلوک سبک هایی با عرض ۱۰ ویا ۷ سانتی متر و برای سرویس ها معمولاً بلوک های سبک با عرض ۷ سانتیمتر استفاده می گردد.

همچنین بلوک های سبک عرض ۱۰ سانت و ۱۵ سانت به دو نوع دو جداره )لیپر( و سه جداره (سوپر لیپر) تقسیم می‌شوند که میتوان در انواع دیوارهای ساختمان استفاده کرد.

 بله، بلوک سیمانی سبک لیپر، عایق فوق العاده صوتی است.

شرکت بلوک سیمانی سبک لیپر، اقدام به ساخت دیوار کامل با بلوکهای سبک عرض ۱۵ سانتی متر سه سوراخه در سایت بخش آکوستیک مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی کرده است (مشابه آنچه در ساختمانها به صورت واقعی کار می شود.) این دیوار پس از طی زمان مناسب در اتاقک تست، موفق به ایجاد ۵۰ دسی بل افت صوتی در دو طرف دیوار شده است. طبق آزمایش شماره ۵/۱۴۸/۱ اتاق آکوستیک مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی که برروی بلوک ضخامت ۱۵cm (دو جداره) صورت گرفته، این بلوک میتواند ۵۰db (دسی بل) افت صوتی ایجاد کند که در مقایسه با نمونه های مشابه، بی رقیب است و بدیهی است که بلوک های سبک عرض ۲۰cm (دو جداره) و ۱۴cm (سه جداره)، مقاومت بیشتری در مقابل صدا خواهند داشتلازم به ذکر است که انواع بلوک های سبک لیپر عایق حرارت و مقاوم در برابر آتش هستند.

جهت دریافت قیمت بلوک سیمانی لیپر تماس بگیرید

{{ reviewsTotal }}{{ options.labels.singularReviewCountLabel }}
{{ reviewsTotal }}{{ options.labels.pluralReviewCountLabel }}
{{ options.labels.newReviewButton }}
{{ userData.canReview.message }}