زمان مطالعه: ۹ دقیقه

« معرفی انواع بلوک سبک سیمانی »

معرفی بلوک سبک و انواع بلوک سیمانی و مزایا و معایب آنها

شناخت مصالحی که در ساخت یک ساختمان به کار می­ روند، از اهمیت بالایی برخوردار است. در ادامه آن، انتخاب مصالح و بلوک مناسب برای دیوارچینی ساختمان، نیازمند تحقیق و آشنایی با انواع بلوک های سبک سیمانی برای دیوار چینی میباشد. آشنایی هر چه بیشتر با این مصالح، انواع آن و کاربردهایشان باعث می­شود مراحل ساخت یک ساختمان بهتر پیش رود و پیشگیری مناسبی از انواع کاستی­ ها و خطرات احتمالی به وجود­ آید.

بلوک های دیوارچینی انواع متفاوت و متنوعی دارند که به طور کلی به دو دسته سیمانی و یا سفالی تقسیم میشوند. بلوک سیمانی کاربرد­ها و انواع مختلفی دارد و در سایزهای مختلفی قابل استفاده می باشد. این بلوک ­ها برای ساخت ساختمان­ها، دیوارها و سقف­ ها کاربرد بسیاری دارند.

ما در این قسمت از سایت بلوک سبک لیپر، توضیحی کامل در مورد انواع بلوک ها و انواع بلوک سبک برای دیوار چینی به شما ارائه خواهیم داد.

- انواع بلوک سیمانی:

بلوک های سیمانی هم مانند مصالح دیگر دارای انواع مختلفی هستند. تفاوت های بلوک­ سیمانی را جرم آنها مشخص می­کند و براساس جرمی که دارند به چند نوع تقسیم بندی می­شوند که عبارت اند از :

۱. بلوک سبک سیمانی

۲. بلوک نیمه سبک سیمانی

۳. بلوک سنگین سیمانی

با توجه به اینکه احداث ساختمان های مختلف و انجام پروژه های گوناگون نیاز به استفاده از مصالح مختلف دارد، بلوک سیمانی نیز از این قاعده مستثنا نبوده و در انواع مختلف تولید می شود.

شما میتوانید متناسب با نیاز خود از بلوک سبک، بلوک نیمه سبک و بلوک سنگین استفاده نمایید.

- بلوک سبک سیمانی :

با پیشرفت علم و تکنولوژی، ابتکارهای زیادی جهت سبک ساختن وزن ساختمان مورد استفاده واقع شد. نوع دیگری از بلوک های سیمانی که قابلیت استفاده در مکان های مختلف و انجام پروژه های گوناگون را دارند، بلوک های سبک سیمانی میباشند. 

برای دیوار چینی ساختمان های مختلف از انواع مصالح استفاده می ‌شود. یکی از پرکاربردترین مصالح ساختمانی که می توان از آن در شرایط مختلف برای دیوار چینی استفاده کرد، بلوک سبک ‌سیمانی نام دارد.

در حال حاضر اصلی ترین و پرکاربردترین بلوک در ساخت و ساز، این نوع بلوک (بلوک سبک) محسوب می شود.

کاربردهای متنوعی که این قطعات دارند موجب شده که مهندسین پروژه‌ ها با برنامه های از پیش تعیین شده و با استفاده از این بلوک، طراحی و اجرای انواع نقشه ها را انجام دهند. نحوه تولید بلوک سبک سیمانی به گونه ای است که شما می توانید در ابعاد و اندازه های مورد نیاز و با وزن های مختلف آن را در اختیار داشته باشید. این شرایط موجب می ‌شود که پیمانکاران و مهندسین با توجه به نقشه های خود بتوانند انواع سازه ها را با بلوک سبک سیمانی احداث نمایند.

کیفیت بسیار بالایی که استفاده از بلوک سبک جهت راه اندازی پروژه های مختلف نسبت به مصالح سنتی دارد، موجب شده که امروزه به عنوان یکی از پرمصرف ‌ترین بلوک ها در صنعت ساخت و ساز محسوب شود. از ویژگی ‌های منحصر به فرد این نوع بلوک (بلوک سبک) می ‌توان به قابلیت استفاده در شرایط مختلف آب و هوایی اشاره کرد. با توجه به نوع ساخت بلوک سبک، میتواند هنگام مواجهه با زلزله، خسارات و تلفات ناشی را به پایین ‌ترین حد رساند.

بلوک­ سبک سیمانی یکی از مصالح ساختمانی بسیار مهم در ساخت بناهای مختلف است و در ساخت انواع بناها با توجه به نوع اقلیم، از آنها استفاده می­شود.

بلوک­های سبک سیمانی بر اساس چگالی شان به ۴ رده تقسیم می­شوند.

  1. بلوک سبک سیمانی رده اول:  دارای چگالی ۵۰۰ تا ۷۰۰ کیلوگرم بر مترمکعب است.

  2. بلوک سیمانی سبک رده دوم: دارای چگالی ۷۰۰ تا ۱۰۰۰ کیلوگرم بر مترمکعب است.

  3. بلوک سبک سیمانی رده سوم: دارای چگالی ۱۰۰۰ تا ۱۷۰۰ کیلوگرم بر مترمکعب است.

  4. بلوک سیمانی سبک رده چهارم: دارای چگالی ۱۷۰۰ تا ۲۰۰۰ کیلوگرم بر مترمکعب است.

- ترکیبات بلوک سبک سیمانی از چیست ؟

بلوک ­های سبک سیمانی از ترکیب شدن پوکه معدنی و صنعتی ایجاد می­شوند و در کارگاه­ های خاصی این مواد با هم ترکیب شده، ریخته ­گری می­شوند و در نهایت با توجه به قالب ­های مختلفی که در دسترس قرار دارد این بلوک­های سبک، ساخته و پرداخته می ­شوند.

لازم به ذکر است که مقدار مواد ترکیبی برای ساخت بلوک­های سیمانی معین است و اگر هر کدام از این مواد را بیشتر و یا کمتر استفاده کنند، ساخت بلوک­ های سبک دچار مشکل می­شود.

پرلیت انبار شده در کارخانه بلوک سبک لیپر
نمونه پرلیت ، حمل و انبار پرلیت در کارخانه بلوک لیپر

- مصالح مورد نیاز برای ساخت بلوک سبک :

به مانند انواع بلوک سیمانی در ساخت بلوک سبک از مصالح با کیفیت استفاده می ‌شود. بلوک های سبک را می توان از ترکیب سیمان، آب، پوکه های معدنی، پوکه های صنعتی و افزودنی های دیگری تولید نمود.

با توجه به اینکه استحکام بسیار بالایی در بلوک سیمانی وجود دارد و این بلوک ها از وزن ایده آل برخوردار هستند، می توان از آنها در شرایط مختلف بهره برد.

- کاربردهای بلوک سبک سیمانی:

همانگونه که عنوان شده از بلوک سبک سیمانی می ‌توان برای استفاده در شرایط مختلف بهره برد.

از جمله کاربردهای  انواع بلوک های سبک می ‌توان به دیوارچینی ساختمان، جداسازی تیغه های داخلی ساختمان و همچنین دیوار های محیطی اشاره کرد.

- مزایای استفاده از بلوک سیمانی سبک:

بلوک سبک سیمانی باعث سبک سازی وزن ساختمان میشود که می توان مقاومت آن در برابر حوادث طبیعی مانند زلزله و… ، تسریع در ساختن ساختمان، کاهش هزینه ساخت، افزایش عمر مفید ساختمان، حفظ منابع مصرفی، کم شدن خطر احتمال واژگونی ساختمان و بسیاری موارد دیگر مطرح کرد. یکی از روش های سبک سازی ساختمان، استفاده از بلوک سیمانی سبک وزن، در دیوارچینی ساختمان می باشد. بلوک سبک سیمانی، وزن کمتری نسبت به مصالح قدیمی مانند آجر، خشت و… دارند و در دیوار چینی دیوار های غیر باربر ساختمان مورد استفاده قرار می گیرند.

نسبت به سایر مصالح برای ساخت و ساز، استفاده از بلوک های سبک می تواند مزایای گسترده ‌ای برای شما داشته باشد. نوع مصالح به کار رفته در ساخت این قطعه به گونه‌ ای است که عایق بسیار مناسبی برای صوت محسوب می شود. علاوه بر این برای حرارت نیز می توان از بلوک های سبک سیمانی به عنوان عایق مناسب نام برد.

با توجه به حجم و اندازه ای که بلوک های سبک سیمانی دارند هنگام استفاده از آن ها برای اجرای پروژه ها می توانید در مصرف مصالح صرفه جویی نمایید. یکی از مهمترین مزایای استفاده از بلوک سیمانی بالا بودن سرعت اجرای آن ها محسوب می ‌شود. ابعاد بزرگ این نوع قطعه به گونه‌ ای است که در سریعترین زمان می توان حجم زیادی از کارها را پیش برد.

- دیگر مزایای بلوک سبک سیمانی :

استفاده از مصالح ساختمانی متعدد مزایا و معایب خاص خود را دارد. که برخی از آنها به شرح زیر  هستند:

  1. سبک بودن مصالح باعث می­شود سرعت کار در ساختن ساختمان بالاتر باشد و زمان اجرای کار کمتر شود.

  2. علاوه بر سبک بودن، بلوک های تولید شده با دانه صنعتی مانند پرلیت، مقاومت بیشتری دارند.

  3. بلوک سبک نصب راحت­تری نسبت به دیگر بلوک­های سیمانی دارند و با توجه به خاصیت شیار پذیری که دارند کار سیم­ کشی برقی ساختمان با سهولت بیشتری انجام می­شود.

  4. بلوک های تولید شده با دانه صنعتی مانند پرلیت، عایق­ های حراراتی بالا­تری هستند.

- معایب بلوک سبک سیمانی :

برای استفاده در دیوارهای باربر، نمی­توان از این مصالح استفاده کرد.

- انواع بلوک سبک:

– بلوک سبکدانه
– بلوک گازی

- بلوک های سبکدانه:

بلوک های سبکدانه از ترکیب سیمان با پوکه های صنعتی و معدنی تولید می شوند و هرکدام بسته به مواد اولیه مصرف شده در تولید آنها، خصوصیات متفاوتی را دارا می باشند.

- بلوک سبک سیمانی لیپر:

بلوک لیپر جزو بلوک های سبکدانه ای میباشد.

در تولید بلوک سبک سیمانی لیپر از مواد اولیه مانند سیمان، دانه صنعتی پرلیت، دانه معدنی اسکوریا و پومیس، الیاف پلی پروپیلن (p.p)، آب و افزودنی های دیگر استفاده شده است. 

پرلیت مصرف شده در تولید بلوک سبک لیپر هشتمین ماده عایق در دنیا میباشد، و همچنین الیاف پلی پروپیلن باعث افزایش مقاومت، کاهش پرتی و جلوگیری از خردشدن در هنگام شیار زدن و قابلیت گیرش میخ، پیچ، رول پلاک می شود.

طراحی ماهیچه و خطوط کرو (انحنا دار) در قالب بلوک سبک سیمانی لیپر باعث افزایش مقاومت جانبی بلوک در مقابل ضربه میشود.

بلوک سبک سیمانی لیپر عایق در برابر صوت، حرارت و مقاوم در برابر حریق می باشد.

همانگونه که می دانید مصالح ساختمانی را می توان بسته به شرایط مختلف به کار برد.

به مانند سایر مصالح، بلوک سبک سیمانی را با توجه به شرایط اقلیمی و محیطی مورد نظر و با ویژگی های مختلف می توان در پروژه ها مورد استفاده قرار داد. مجموعه ما با استفاده از تجهیزات پیشرفته، به تولید انواع بلوک سبک سیمانی رو آورده است.

با ما در شرکت بلوک سبک لیپر همراه باشید تا اطلاعات کافی به شما در مورد این نوع بلوک سبک و مشخصات فنی بلوک سبک لیپر ارائه دهیم.

لازم به ذکر است، مطابق با بند ۶-۱ صفحه ۴ استاندارد ملی ۷۷۸۲ ایران که به داشتن کام و زبانه در بلوک ها توصیه شده است و همچنین مطابق گزارشات دوره ای ارائه شده در گواهینامه فنی از طرف مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی در صفحه ۴ از ۷ در بخش ۲-۲، بلوک برای ایجاد اتصالات دیگر می تواند دارای کام و زبانه باشد. لذا کلیه محصولات بلوک سبک لیپر، دارای کام و زبانه می باشند.

- از مزایای داشتن نر و مادگی در بلوک سبک لیپر:

   – افزایش سرعت اجرای دیوار با بلوک سبک لیپر
   – سهولت در شاقول چیدن دیوار با بلوک سیمانی لیپر
   –  یکپارچگی بیشتر و مقاومت بیشتر در برابر زلزله
   – جلوگیری از ایجاد پل حرارتی عمودی که در بلوک های بدون نر و مادگی، توسط ملات معمولی بین دو بلوک سبک سیمانی بوجود می آید.

- بلوک لیکا:

بلوک سبک لیکا نیز جزو بلوک های سبکدانه ای میباشد که در ترکیب آن از پوکه صنعتی لیکا استفاده شده است. دانه لیکا همان دانه رس سبک منبسط شده می باشد که باعث سبکی بلوک لیکا شده است. دانه لیکا در صنعت ساختمان، طرح های عمرانی، کشاورزی، محیط زیست،‌ راهسازی و … مورد استفاده قرار میگیرد.

- بلوک گازی:

بلوک های Aac , clc و بلوک هبلکس جزء بتن گازی می باشند. دلیل سبکی این بلوک‌ها این است که در هنگام تولید، واکنش‌های شیمیایی در طی ساخت بلوک‌ گازی انجام گرفته و منجر به تولید حباب های هوا می‌شود و در پایان، این حباب ها باعث سبکی این بلوک ها میشوند.

- مزایای بلوک سبک لیپر نسبت به بلوک گازی:

جذب آب بلوک لیپر مناسب تر از بلوک های بتن گازی بوده، به این صورت که بلوک های بتن گازی به دلیل دارا بودن ذات تشنگی بلوک قبل از اجرا نیاز به زنجاب شدن کامل (غوطه وری به مدت حداقل ۲ ساعت) دارند که در انواع بلوک سبک لیپر نیاز به این عمل نیست. در نتیجه در بلوک های سبکدانه (بلوک سیمانی لیپر) ترک ناشی از خشک شدن آب پلاستر دیده نمی شود.

بلوک سبک لیپر بر خلاف بلوک های بتن گازی نیاز به چسب مخصوص نداشته و با هر ملات ماسه سیمان قابل اجرا هستند. به علت هم جنس بودن ملات و دیوار ساخته شده با بلوک سبک لیپر ترک های حاصل از اختلاف ضریب انبساط بین ملات و دیوار که به آن شیرینکِیج گفته می شود دیده نمی شود و همچنین به دلیل خلل و فرج بلوک سبک لیپر چسبندگی لایه آستر نازک کاری بیشتر و همچنین سیمان کاری نما برای اجرای نمای سنگ مناسب تر می باشد.

- بلوک سیمانی نیمه سبک:

بلوک های نیمه سبک به بلوک هایی گفته میشود که چگالی آنها بین ۱۷۰۰ تا ۲۰۰۰ کیلوگرم بر متر مکعب می باشد. اما مواد تشکیل دهنده آنها با بلوک سیمانی سبک تفاوت چندانی ندارند.

- بلوک های سنگین:

بلوک های سنگین بلوک های قدیمی و بتنی هستند که وزن سنگین تری نسبت به بلوک های سبک دارند و با پر کننده های شن و ماسه اجرا می شوند، بلوک های سنگین از مواد اولیه ماسه و سیمان تولید میشوند که به بلوک بتنی یا باغی یا همان بلوک سنگین شناخته می شوند.

بلوک های سنگین ابعاد بزرگتری نسبت به بلوک های سبک دارند و ضخامت آنها بیشتر است. و از استقامت بالایی برخوردار هستند، از بلوک های سنگین میتوان برای ساخت ساختمانها یا دیوارها و یا تیغه های باربر و دیوار پارکینگ و زیر زمین و جداره دیوارهای حیاط و قسمت هایی که بار مرده سازه تاثیری منفی روی مقاومت ساختمان ندارد بهره گرفت.

نوع ساخت این نوع بلوک سیمانی به گونه ‌ای است که تاب فشاری بالاتری نسبت به بلوک های سبک دارد. با توجه به اینکه درصد زیادی از وزن ساختمان ها را دیوارها با خود به همراه دارند، مهندسین این زمینه جهت پایین آوردن وزن ساختمان به دنبال راهکارهای مناسبی برای رفع این مشکل هستند.

بلوک سنگین از بتن به همراه پرکننده های ماسه و شن تولید می شود. با توجه به اینکه مصالح مورد استفاده در این نوع بلوک موجب بالا رفتن وزن آن می شود، برای مواردی خاص می توان از آن استفاده نمود.

همانگونه که عنوان شد بلوک های سبک سیمانی در انواع مختلف و ابعاد گوناگون تولید می شوند. با توجه به نوع مصالح به کار رفته در ساخت بلوک و ابعاد آن می ‌توان گفت که بلوک های سبک سیمانی با قیمت گوناگونی همراه خواهند بود. ما در مجموعه لیپر با بهره مندی از انواع بلوک های سیمانی سبک، خدمات گسترده ای به شما ارائه می دهیم. این قطعه با کیفیت بسیار بالا و قیمت مناسب در اختیار شما قرار داده می شود.

اکثر بلوکهای دارای گواهینامه فنی و استاندارد ملی در یک رنج قیمتی هستند. در بلوک لیپر، از مواد اولیه گران و مرغوب شامل پوکه صنعتی پرلیت (هشتمین ماده عایق دنیا)، الیاف پلی پروپیلن(الیاف p.p)، دو نوع از با کیفیت ترین پوکه های معدنی ( پوکه پومیس و اسکوریا) استفاده میشود، همچنین تولید با دستگاه تمام اتوماتیک و پرس چند ده تنی باعث افزایش تراکم و درنتیجه افزایش مصرف مواد اولیه در هر بلوک می شود علاوه بر موارد فوق ، استفاده از کوره های بخار (کیورینگ) برای عمل آوری بلوکها که باعث افزایش کیفیت و بهبود خواص فیزیکی بلوکهای سبک لیپر میشود همچنین تعمیر و نگهداری سیستم های اتوماتیک و دستگاههای خط تولید به منظور داشتن دقت در تولید محصول باکیفیت، باعث بالا رفتن هزینه های تولید و قیمت تمام شده میشود.

علاوه بر موارد بالا هزینه های دیگری جهت نظارت بر محصولات تولیدی به طور مستمر و راه‌اندازی آزمایشگاههای کنترل کیفیت و تست و کنترل دائمی محصولات خط تولید به منظور تولید محصول استاندارد و با کیفیت مطابق با الزامات گواهینامه فنی مرکز تحقیقات و استاندارد ملی ایران انجام می‌گیرد.

شما میتوانید برای اطلاع از قیمت بلوک لیپر با دفتر مرکزی تماس حاصل فرمایید و یا با ورود و ثبت نام در سایت فروشگاه آنلاین لیپر خرید خود را به صورت آنلاین انجام دهید.

جهت دریافت قیمت بلوک سیمانی لیپر تماس بگیرید

{{ reviewsTotal }}{{ options.labels.singularReviewCountLabel }}
{{ reviewsTotal }}{{ options.labels.pluralReviewCountLabel }}
{{ options.labels.newReviewButton }}
{{ userData.canReview.message }}